КРАСА І ЗДОРОВ'Я
Мета. Закріплювати і зміцнювати в учнів навики охайності й акуратності, прагнення до краси й досконалості; переконати в необхідності дотримання гігієнічних вимог у домашньому побуті, на вулиці і в школі; попереджувати інфекційні захворювання серед дітей.
На урок запрошено шкільного лікаря чи медсестру; якщо в школі таких нема, то медичного працівника даного населеного пункту.
І. Вступне слово класного керівника.
Із давніх-давен українцям притаманне бажання прикрашати свій побут. У чудових вишиванках, тканинах, писанках, малюванні, різьбі та гончарних виробах втілений високий художній смак народних умільців. Ще однією привабливою рисою нашого народу є охайність. На це звертали увагу й іноземці-мандрівники та дипломати, яким доводилось бувати в Україні. Наприклад, данський посол Юлій Юст, який у 1711 р. проїжджав Україною, був приємно вражений культурою українців, про що згодом писав у своїх спогадах: "Місцеві жителі..., як і все населення Козацької України, відзначаються ввічливістю і охайністю, гарно вдягаються і чисто утримують доми". Хоч і невелика, убога була оселя поневоленого панщиною українця, одначе її завше намагались причепурити, побілити. Щосуботи господиня підбілювала піч, змащувала долівку жовтою або червоною глиною, вискоблювала лави, стіл, випарювала в золі й випирала полотняну одежу, дівчата прикрашали стіни вишиваними рушниками та квітами.
"У хаті, яку віночку" — цей вираз влучно характеризує ту гармонію чистоти й краси, яка панувала в хаті. Мати купала своїх діток, мила їхні голівоньки різними травами, зіллям, що позитивно впливало на здоров'я і приємно пахло. Таку господиню в селі поважали, а неохайних називали нехлюями, задрипанками та іншими прізвиськами, у яких втілювався громадський осуд.
Та й кому з вас не відомо, що поняття краси і чистоти, акуратності дуже тісно пов'язані? Уявіть собі навіть дуже розкішно обставлену кімнату, у якій на меблях пилюка, на підлозі доріжка закидана сміттям, речі розкидані абияк. Чи приємне враження сі травить таке житло? Що скоріше кинеться у вічі: багатство чи неохайність?
Або, зайшовши в кухню, побачимо: на столі рештки засохлої їжі, підлога забризкана, над купою брудного посуду кружляють мухи. Чи приємно вам буде їсти в такій кухні? Такою ж непривабливою буде й людина, яка не дбає про чистоту свого обличчя, одягу, рук, волосся. Коли хтось розмовляє з вами, і ви відчули неприємний запах його нечищених зубів, чи хочеться вам далі спілкуватися з ним? А нам усім хочеться, щоб нас любили, щоб з нами дружили, тож дбаймо про свою культуру. Культурна людина — це, перш за все, завжди чиста й охайна людина. Ви вже не маленькі, і все, що я вам говорю, не нове для вас. Але, на жаль, є ще серед нас хлопчики, а зрідка й дівчатка, які чомусь забувають добре вимити вуха, у волоссі яких звідкись беруться воші, за нігтями чорніє бруд, а черевики не пам'ятають, коли їх чистили.
Не забувайте — брудна, неохайна людина відштовхує, викликає відчуття бридливості. І нема чого дивуватися, якщо з такою дитиною хочуть дружити лише такі самі замазури. Отже, якщо хочете, щоб вас любили—любіть воду, мило, зубну пасту і щітку, тримайте в чистоті свій одяг.
Чистота виконує не лише естетичну функцію, тобто робить вас привабливими, вона ще й охороняє від багатьох інфекційних хвороб. Про це вам кваліфіковано розкаже наш шановний гість, лікар (назвати ім'я та по батькові).
II. Виступ лікаря про причини захворювання дітей на глисти, карієс, коросту, педикульоз, профілактику грипу, про те, де і за яких обставин найчастіше можна заразитись інфекційною хворобою, про негативний вплив інфекційних хвороб на розвиток організму, різні ускладнення тощо.
III. Запитання учнів до лікаря.
IV. Висновки з прослуханого (пропонуємо зробити самим учням).
V. Прийняття програми "Краса і здоров'я".
Кл. керівник. Щоб нинішня розмова принесла вам користь, пропоную прийняти класну програму (можна назвати інакше, скажімо, кодексом).
Складемо її колективно, а потім проголосуємо. Давайте свої пропозиції, що ви зобов'язуєтесь робити постійно, систематично, дбаючи про свою красу і здоров'я. (Пропозиції учнів).
Орієнтовний перелік завдань "програми".
1. Усім слідкувати за своїм зовнішнім виглядом, берегти в чистоті одяг, взуття.
"Не глянувши в дзеркало, не виходь на люди".
2. Щоранку вмиватись прохолодною водою, обливатись (або обтиратись вологим рушником) до пояса, систематично змінювати нижню білизну.
3. Доглядати за своїм волоссям, хай воно завжди буде чисте, розчесане, блискуче, з приємним запахом.
4. Час від часу перевіряти, чи не заразились ви педикульозом.
5. Щоденно вранці і перед сном чистити зуби, перевіряти їх стан у стоматолога, щоб вчасно запобігати хворобі.
6. Завжди мати при собі чисту, старанно випрасувану носову хустинку; ні в якому разі не витирати ніс рукою чи рукавом.
7.Старанно обрізати і чистити нігті.
8.Сирі фрукти і овочі їсти, тільки старанно вимивши у проточній воді. Беручи до школи фрукти, не класти їх у портфель безпосередньо між книжками і зошитами, а у спеціальний пакет.
9. Перед тим, як сісти до столу, не забувати помити руки з милом, витерти чистим рушником. Користуватись тільки чистим посудом.
10.Погравшись зі своїми улюбленими домашніми тваринками, обов'язково мити руки.
11. Провітрювати свою кімнату, щодня протирати чистою вологою ганчіркою меблі, підвіконники, підлогу. Черговим учням робити це в класі. Не витирати дошку сухою ганчіркою. Не гратись у класі в рухливі ігри.
Учитель. Проголосуємо: хто за таку програму самовиховання, піднесіть руки. Залишається обрати пост краси і здоров'я, який буде час від часу проводити перевірки (вибрати трьох учнів — членів поста). Сподіваємось, обраним учням не прийдеться соромити своїх однокласників за порушення елементарних норм гігієни й санітарії.
Може, ви помітили, що я назвав (-ла) цю програму програмою самовиховання. Бо хоч би над вами було постійно сто вчителів — вони не зможуть змусити вас чинити так, а не інакше, якщо ви самі не поставите перед собою якусь мету. Всім зрозуміло: все, що робиться для вашого здоров'я, для вашої привабливості, не може бути небажаним чи неприємним. Тільки декому іноді не вистачає сили волі, дехто просто лінується виконувати всі приписи і норми культурного життя. Навчіться вимагати самі від себе, виховуйте себе такими, щоб ви самі собі подобались. Адже лише частка того, що ми називаємо красою, дається природою, решта залежить від самої людини. Бажаю вам бути завжди здоровими і красивими!