МАТЕРІАЛИ ДЛЯ БАТЬКІВСЬКИХ ЗІБРАНЬ "ОСОБЛИВОСТІ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ"

У підлітковий період в організмі відбуваються зміни, які спричиняють статеву, фізичну і психічну зрілість. Підлітки — це вже не діти, але ще й не дорослі. Підвищена секреція статевих гормонів зумовлює у неповно­літніх підвищену емоційність, неусвідомлений неспокій і тривогу. Погано виховані підлітки стають зухвалими, грубими, часто вступають у конфлікти з батьками і вчителями через дрібниці, намагаючись довести свою незалежність.

У цьому віці закладається багато рис характеру (егоїзм, позитивні і негативні звички), властивих конкретній особистості, виробляється вміння контролювати власну поведінку, здатність керувати своїми вчинками і настроєм, формуються моральні якості людини, її цілеспрямованість.

Під впливом авторитетних дорослих і соціального оточення фор­мується характер. Є два шляхи формування — виховання і самовихо­вання. Однак цілісною особистістю людина стає переважно завдяки самовихованню.

У цей період виникають певні зміни у стосунках між підлітками: з'являється інтерес до протилежної статі, прагнення сподобатися одне одному. Дівчатка починають використовувати косметику, підмальовують очі, покривають лаком нігті. Хлопці намагаються носити довге волосся, або щоб сподобатись дівчатам, поводять себе по-особливому.

Саме в цей період багато хто з школярів прилучається до шкідливих звичок — паління, вживання алкоголю та наркотичних і психотропних речовин. Для чого вони це роблять? Щоб вписатись у ту компанію, яка — вони вважають — їм необхідна, щоб швидше стати старшими і виглядати модерно, круто (цьому сприяють телебачення, реклами). Але ці вади затримують розумовий і фізичний розвиток підлітка, руйнують його ше не сформовану психіку, послаблюють контроль за своєю поведінкою. Не випадково багато злочинів скоюються в стані наркотичного або алкогольного сп'яніння. Це — групові крадіжки громадського та особистого майна, хуліганські злочини.

Саме з того періоду (7, 8, 9 класи) починаються правопорушення. Спочатку у школі зривають уроки, вимагають у молодших гроші, говорять грубощі вчителям, погрожують однокласникам, коли ті попереджують про їхню недостойну поведінку, тікають з дому, якщо з них вимагають батьки. І тоді виникають проблеми в школі, вдома.

Особливо зараз серед підлітків поширено паління. Учні, які палять, не ходять коридорами школи, вони не можуть дочекатися кінця уроку, щоб провести перерву в хмарі тютюнового диму. Паління надзвичайно шкідливе для дівчаток. Порушуючи живлення органів і тканин, воно призводить до розвитку суттєвих змін в організмі дівчини. Голос стає низьким, неприємним, шкіра втрачає еластичність і свіжість, з'являються ранні зморшки. Часто вони не знають про те, що розпочати палити — легко, а кинути — дуже важко.

У підлітковому віці потрібне повноцінне харчування з достатнім вмістом білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей і вітамінів. Як харчуються наші діти? Вранці — або зовсім не снідають, або чай з ка­напкою. Батьки дають гроші, за які діти купують воду, насичену хімією, і печиво, яке також містить такий склад, що не завжди відповідає стандарту. Обов'язково повинно бути 4-разове харчування.

У підлітковому періоді ще не закінчилось формування серцево- судинної системи. Сітка кровоносних судин відстає в своєму розвитку від серця. Тому при посиленій фізичній праці серцю доводиться докладати додаткових зусиль для проштовхування крові через вузькі просвіти судин. Серце зношується.

. В процесі росту і розвитку відбуваються значні зміни опорно-рухової системи Ріст кісток у довжину в дівчат — в 12—13 років, а у хлопців — ВІЗ—14 років. Маса м'язів збільшується повільно, а інтенсивно — від 14 до 16 років. Розвиток опорно-рухової системи залежить від рухової активності, харчування, діяльності залоз внутрішньої секреції.

Гіподинамія (телевізори, комп'ютери) — це один із найшкідливіших чинників, який негативно впливає на процеси росту підлітка, спричиняє різні хронічні хвороби. Серцево-судинна система: послаблюється сила скорочень серця, зменшується його працездатність, знижується тонус судин. Послаблене серце не спроможне підняти кров до верхньої частини тіла, знижується обмін речовин, ослаблюється імунітет.

Кожній людині хочеться мати правильну поставу, яка важлива не тільки з естетичної точки зору, а й є головною умовою для нормального розвитку і функціонування внутрішніх органів. Постава не успадковується, вона формується у дитячому та підлітковому віці. Є такі порушення постави: сколіоз, лордоз, кіфоз. Причини: неправильне сидіння за столом чи партою, погане освітлення, постійне носіння портфеля в одній руці, спання на вгнутому ліжку, плоскостопість, недостатнє, неправильне харчування.

Струнка постава, гармонійно розвинене тіло завжди привертали до себе увагу. Вони оспівані поетами, відображені в численних творах художників і скульпторів. У поєднанні з духовністю, розумом і здоров'ям гармонія тіла становить найбільший скарб, яким може володіти людина.

Фізична робота і фізичні вправи справляють дуже великий вплив на фізичний, розумовий і психічний розвиток людини. Систематичні заняття фізичними вправами підвищують працездатність серцевого м'яза. Треноване серце скорочується повільніше, що дає змогу краще відпочивати, працювати економніше. Фізичні вправи сприяють кращому розвиткові системи дихання, підвищується інтенсивність обміну речовин, підвищується стійкість до дії чинників навколишнього середовища, захисні властивості крові і шкіри. Двох уроків фізкультури на тиждень у школі не достатньо для цього. Необхідно займатись самостійно. Заняття фізичною культурою, спортом сприяють розвиткові вольових якостей і позитивних рис характеру. Риси характеру формуються в процесі розвитку людини, особливо інтенсивно в дитячому та юнацькому віці, під впливом виховання і самовиховання.

У процесі навчання велике значення має увага та пам'ять. Стійкість уваги можна підвищувати вольовими зусиллями. Щоб краще засвоїти матеріал, треба не пасивно слухати вчителя або читати, а активно осмислювати почуте і прочитане. Пам'ять успадковується мало, її необхідно постійно розвивати. Взагалі нездібних людей не буває. Слід вчасно виявляти здібності і розвивати їх. Проте історія розвитку суспільства вказує на те, що які б великі здібності не мала людина, без постійної праці вони не реалізуються.