ЖИТТЯ ДАЄТЬСЯ ТІЛЬКИ РАЗ

Мета. Запобігати нещасним випадкам, сприяти охороні життя і здоров'я дітей, застерігати від необачних, необдуманих вчинків.

I.        Вступна бесіди.

    Пригадайте, діти, тему нашої попередньої виховної години. Чи запам'ятали ви, що значить шанувати батька свого і матір свою? (Відповіді учнів.)

—А чи задумувались ви над тим, яка найвища мета і найбільша мрія ваших мами і тата? (Міркування учнів.)

Загалом ви правильно визначили: найбільша мрія батьків — щастя і добробут їх дітей. Вони подарували вам цей світ із блакитним небом і ясним сонечком, хлібними полями і прекрасними містами, ріками і горами, пташиним співом і чудовими квітами, — світ, у якому вас чекає так багато цікавого, незвіданого. Життя прекрасне, незважаючи на труднощі. І коли воно обривається в юному віці — це велика трагедія, а для батьків—рана, яка вже ніколи не загоїться. Такі випадки, на жаль, трапляються, і найбільше їх — через нерозважливість і неслухняність дітей. Ось послухайте одну історію, не вигадану, а взяту з життя.

II.    Слухання оповідання.

Павлик дуже любив свою маму. Коли її ніжні руки торкались його неслухняного чубчика, йому було так хороше, забувались усі неприємності... Але останнім часом він став уникати маминої ласки: ще побачать хлопці, кепкуватимуть, мовляв, мамин мазунчик... Він менше став прислухатись до маминих порад, повчань—не маленький, сам знає.

Цього ранку хлопчик зібрався до школи швиденько, чим приємно здивував неньку: любив-бо поніжитись у тепленькому ліжку. Сніданок їв похапцем, хоч до початку уроків часу було ще доволі.

— І чого так хапаєш, немов жене хтось за тобою?

—А в нас сьогодні контрольна з математики, от ми й домовились раніше прийти та разом повторити весь матеріал.

Павлик низько нахилився над тарілкою, щоб мати не помітила, як він почервонів. Адже збрехав: не скаже ж він мамі, що вони з Костиком вирішили перед уроками піти на річку й спробувати лід (Костику саме подарували нові ковзани).

Коли Павлик прийшов на берег, Костика ще не було. Річку скував лід, притрушений тоненьким шаром снігу. І якби не той сніжок, може, помітив би хлопець, що там, посередині, де бистрина, лід темніший, бо тоненький, може, був би обережніший...

Почепивши сумку з книжками на гілку верби, Павлик ступив на кригу. Притупнув каблучком—лід витримав. Спробував проїхатись на підошвах, вичовганих ковзанками. Краса! Описав невелике коло при березі й поглянув на стежку, звідки мав надій ти Костик.

"От сонько, знову проспав, — майнула думка. — Ось проїдусь разок до он того берега й назад"...

Розігнався й помчав до середини річки. Раптом під ногами тріснуло, хлопчик інстинктивно розкинув руки й опинився в крижаній купелі. Це сталось так несподівано, що Павлик навіть не встиг злякатися. Спробував, упершись на руки, підтягнутись і виповзти з холодної води, яка аж обпікала тіло. Але лід під руками обламався, й він шубовснув у воду. Швидка течія підхопила легеньке тіло хлопчика й потягла під лід...

III. Бесіда за прослуханим.

  Як ви уявляєте собі подальші події?

  Чи жаль вам Павлика? А його маму?

  Хто винен у безглуздій смерті хлопчика?

  Чого йому не можна було забувати?

  Як ви гадаєте: чи сталось би нещастя, якби вранці Павлик не збрехав мамі?

  Чому він сказав неправду?

  Чи не було у вас ситуації, коли ви не брали до уваги повчань своїх батьків?

  Чому, на вашу думку, діти не люблять, коли їх повчають або "читають мораль"?

IV. Підсумок.

Звичайно, ви вже не маленькі й багато чого можете вирішувати самі. Іноді вам навіть здається, що цього не помічають дорослі, що вас недооцінюють. Це вас ображає, і хочеться іноді зробити навпаки.

Справді, свою думку треба мати, і неприємно, коли до тебе ставляться, як до малого. Правда?

Та ніколи не забувайте оцінити: а чи добре буде те, що ви задумали? До чого може привести той чи інший ваш вчинок?

До речі, правила безпеки життя існують не лише для дітей, але й для дорослих, і їх потрібно обов'язково дотримуватись. Пригадайте, де, у яких ситуаціях недотримання їх загрожує вашому здоров'ю і життю.

1)      Під час користування домашніми газо- і електронагрівальними приладами (назвіть їх);

2)      під час прогулянок, екскурсій, походів, на пасовиську, в полі, в лісі, біля водоймищ;

3)      на дорогах, вулицях, де рухається автомобільний транспорт;

4)      у разі зустрічі з невідомими предметами, які можуть бути вибухонебезпечними;

5)      під час вживання фруктів і овочів.

Поговоримо про те, як поводитись у першій ситуації (іншим будуть присвячені спеціальні бесіди).

Уявіть, що Ви — господар (господиня) дому. Вам треба розігріти їжу, нагодувати молодшого братика, прибрати в кімнаті, випрасувати собі й братику одяг, погуляти з малим перед тим, як покласти його спати.

Розкажіть, що ви робитимете, якими приладами і як будете користуватися. (Один учень розповідає, інші, уважно вислухавши, мають сказати, чи дотримався "господар" усіх правил безпеки).

Підсумок.

У народі кажуть: "На все воля Божа", "Без Бога ні до порога". Все це так, але не забуваймо: нате Бог дав нам розум і волю, щоб ми чинили правильно. Нагадаю вам ще одне прислів'я: "Береженого Бог береже". Тож будьте мудрими, обачними.

Пам'ятайте, і дорослому не зашкодить послухати розумної поради, а тим паче вам, ще не дуже досвідченим. А мати, батько, дідусь чи бабуся, вчителі думають про ваше життя, хочуть, щоб воно було довгим і щасливим, застерігають від лихого. Завжди дійте так, щоб не зашкодити тому, що є у вас найціннішого, що дасться лише один - єдиний раз, — своєму життю. Будьте завжди здоровими!